تفاوت چیلر آب خنک و هواخنک

چیلر ها از نظر نوع سیکل تبرید به دو دسته چیلر جذبی و چیلر تراکمی تقسیم بندی می شوند. چیلر جذبی از حرارت، انرژی خود را دریافت می کند و چیلر تراکمی از انرژی الکتریسیته، تامین انرژی خود را انجام می دهد. چیلر های تراکمی به دودسته چیلر هوا خنک و آب خنک تقسیم بندی می شوند. در ادامه همراه ما باشید تا تفاوت چیلر آب خنک و هواخنک را مورد بررسی قرار دهیم…

تفاوت چیلر آب خنک و هواخنک

فهرست مطالب

تفاوت چیلر آب خنک و هواخنک

ساختار

ساختار چیلر تراکمی هوا خنک و آب خنک به علت وجود قطعات اصلی مانند کمپرسور، اواپراتور، کندانسور و شیر انبساط بسیار شبیه به هم هستند.

محل قرارگیری

محل قرارگیری چیلر هواخنک در فضای باز و معمولا در پشت بام ها و یا حیاط منازل و مکان هایی که تبادل هوا به آسانی صورت می گیرد است در صورتی که مکان چیلر آب خنک در موتورخانه است و متراژی از موتورخانه را اشغال می کند و نیاز به تبادل هوا نیز ندارد.

کندانسور

مهمترین تفاوت چیلر هوا خنک و آب خنک در کندانسور آن ها است.

 اگر قطعه ی کندانسور در چیلر با آب، خنک شود به آن چیلر تراکمی آب خنک می گویند. عملیات گرماگیری از مبرد به وسیله آب انجام می شود. آب گرمای مبرد را جذب کرده و  چگالش انجام می شود.

اگر قطعه کندانسور به وسیله فن  و جریان هوا، خنک شود به آن چیلر تراکمی هوا خنک می گویند.

کندانسور چیلر آب خنک معمولا از نوع مبدل حرارتی پوسته و لوله می باشد در صورتی که کندانسور چیلر هوا خنک از نوع لوله های فین دار است که به وسیله فن، هوا را خنک می کند.

فین تیوب ها نیز نوعی مبدل حرارتی هستند و دارای لوله های مسی می باشند که به وسیله پره های آلومینیومی فین گذاری شده اند.

گرمای مبرد با عبور از لوله ها و انتقال حرارت بالای این لوله ها با محیط، از مبرد گرفته شده و به محیط منتقل می گردد.

برج خنک کننده

چیلر تراکمی هوا خنک احتیاج به برج خنک کننده و پمپ ندارد. در سیستم چیلر آب خنک تجهیزات تأسیساتی بسیاری مانند پمپ و دیگر متعلقات وجود دارد با این وجود در یک ظرفیت مشابه و موقعیت یکسان قیمت چیلر هواخنک بالاتر از قیمت چیلر آب خنک می باشد.

چیلر آب خنک به علت نیاز به برج خنک کننده که به صورت تبخیری کار می کند مناسب برای مناطق مرطوب و شرجی و یا به زبان ساده تر مناسب  برای مناطق شمالی و جنوبی کشور نمی باشد.

اما به دلیل کمبود منابع آبی در ایران استفاده از چیلر هواخنک راهکار مناسب، مقرون به صرفه و متداول تری می باشد.

قیمت

چیلر تراکمی آب خنک نسبت به چیلر هواخنک قیمت بیشتری دارد آن هم به علت داشتن کندانسور های لوله مسی، ابعاد کندانسور و تعداد فن های نصب شده بر روی آن.

اما بدلیل افزایش هزینه های مازاد برج خنک کننده بر روی چیلر در مناطق با آب و هوای مرطوب، بهتر است از چیلر تراکمی آب خنک استفاده کرد.

تعمیرات و نگهداری

چیلر تراکمی هوا خنک نسبت به چیلر تراکمی آب خنک به نگهداری کمتری نیاز دارد.

تنها نیاز چیلر تراکمی هوا خنک این است که کویل های کندانسور به صورت دوره ای پاکسازی شوند. در محیط هایی که چیلر در آب و هوای آلوده کار میکند نیاز بیشتری به پاکسازی دوره ای می باشد تا از ایجاد رسوب در سطح کویل و کاهش راندمان آن جلوگیری شود.

چیلر تراکمی آب خنک به علت استفاده از آب در مدار آن، به نگهداری دقیق تری نیاز دارد. میزان نگهداری به کیفیت آب موجود بستگی دارد که با افزودن ترکیبات شیمیایی به آب از خوردگی و رسوب آن جلوگیری می شود. به علت تبخیر مقداری از آب در چیلر آب خنک بایستی که آب جبرانی جایگزین آن شود که علاوه بر مصرف آب باید ترکیبات شیمیایی نیز به آن افزوده شود که در نتیجه به نگهداری بیشتری نیاز خواهد بود

چیلر آب خنک معمولا از ظرفیت 10تن تبرید تا 4000تن تبرید ساخته می شود و چیلر های تراکمی آب خنک از ظرفیت 2تن تبرید تا ظرفیت 500تن تبرید ساخته می شوند. رنج ظرفیت های تولیدی چیلر های آب خنک معمولا بیشتر و بالاتر از چیلر هواخنک است.

جمع بندی

در این موضوع سعی بر این داشتیم شمارا با تفاوت چیلر هواخنک و آب خنک آشنا کنیم، چیلر ها از نظر سیکل تبرید به دودسته جذبی و تراکمی تقسیم بندی می شوند.

  • 1.چیلرهای جذبی فاقد کمپرسور بوده و چیلر های تراکمی از نظر کمپرسور به چهار دسته اسکرال، اسکرو،

    سانتریفوژ و رفت و برگشتی تقسیم بندی می شوند و چیلر های تراکمی از نظر کندانسور به دودسته آب خنک و هواخنک تقسیم بندی می شوند.

  • 2.محل قرارگیری چیلر هواخنک در فضای باز است در صورتی که چیلر آب خنک درموتورخانه قرار می گیرد.
  • 3.مهمترین تفاوت چیلر هوا خنک و آب خنک تنها در قطعه ی کندانسور است که کندانسور یا به وسیله آب خنک می شود و یا به وسیله هوا.
  • 4.چیلر تراکمی هوا خنک نیازی به برج خنک کننده و پمپ ندارد.
  • 5.چیلر تراکمی آب خنک نسبت به چیلر تراکمی هواخنک به نگهداری بیشتری نیاز دارد.
  • 6.رنج ظرفیت های تولیدی چیلر های آب خنک معمولا بیشتر و بالاتر از چیلر هواخنک است.

ویدیو آموزشی “تفاوت چیلر آب خنک و هواخنک

به اشتراک بگذارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

011
مطالب مرتبط