فیلتر درایر یا فیلتر خشک کن چیست؟

فیلتر درایر یا فیلتر خشک کن ها یک جزء کلیدی در هر سیستم تبرید یا تهویه مطبوع هستند. در این مطلب قصد داریم در مورد عملکرد اصلی این تجهیز و تفاوت بین انواع مختلف آن صحبت کنیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید…

فیلتر درایر یا فیلتر خشک کن چیست؟

فهرست مطالب

فیلتر درایر یا فیلتر خشک کن چیست؟

فیلتر درایر یا فیلتر خشک کن ها یک جزئی کلیدی در سیستم های تبرید یا تهویه مطبوع هستند. همانطور که از نام این دستگاه پیداست متشکل از فیلتر(Filter) و خشک کننده(Drier) است.

در این مطلب قصد داریم در مورد عملکرد اصلی این تجهیز و تفاوت بین انواع مختلف آن صحبت کنیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید…

عملکرد اصلی فیلتر درایر

  1. 1.حذف رطوبت: فیلتر درایر وظیفه ی حذف رطوبت از سیستم را دارد. در صورت نبود این تجهیز ممکن است آب در داخل لوله ها یخ بزند و باعث مسدود شدن مسیر جریان مبرد شود. رطوبت همچنین باعث تشکیل اسیدها و لجن در هنگام تماس با روغن در سیستم نیز می شود.
  2. 2.فیلتراسیون فیزیکی: جذب مواد جامد مضر و ممانعت از چرخش آنها در سیستم تبرید و در نهایت جلوگیری از ورود آنها به کمپرسور ها، شیر ها و سنسورها وظیفه ی اصلی دیگر فیلتر درایر می باشد.

محل نصب فیلتر درایر

فیلتر درایر پس از کندانسور و قبل از شیر انبساط قرار می گیرد. مبرد مایعی که از کندانسور به سمت شیر انبساط در حرکت می باشد، پیش از ورود به شیر انبساط ذرات و رطوبت از آن گرفته می شود. فیلتر با عملکرد دقیق، ذرات 20 میکرون یا بالاتر را از سیستم فیلتر می کند.

بر روی بدنه ی فیلتر خشک کن یک پیکان موجود است که جهت جریان مبرد را نشان می دهد.

بدنه فیلتر از فولاد ساخته شده است تا ساختار محکمی داشته باشد. علت آن این است که فیلتر پس از اتصال به سیستم تبرید تحت فشار داخلی بالایی قرار می گیرد.

نحوه کارکرد فیلتر درایر

مبرد در حالت مایع بعد از خروج از کندانسور وارد فیلتر درایر می شود.  پس از عبور از هسته فیلتر مرکزی تمام رطوبت خود را از دست می دهد و در انتهای فیلتر هم از یک صافی عبور می کند. اما چگونه فیلتر مولکول های آب را جذب می کند اما به مبرد اجازه عبور می دهد؟!

 حفره ها یا منافذ در فیلتر خشک کن از نظر اندازه یکسان هستند. دلیل آن این است که همزمان مولکول‌های با اندازه‌های متفاوت را جذب نکنند. در نتیجه مولکول هایی مانند آب جذب می شوند، در حالی که به مولکول های بزرگتر مانند مبرد، روان کننده و اسیدهای آلی اجازه عبور می دهد. با نگه داشتن آب در سیستم در سطوح پایین، یخ زدگی، خوردگی و تشکیل اسید به حداقل می رسد.

در شکل زیر اجزای تشکل دهنده یک فیلتر درایر مدل DML شرکت دانفوس را مشاهده می کنید.

انواع فیلتر درایر

فیلتر درایر ها را با دسته بندی های مختلفی تقسیم بندی می کنند که شاخص ترین آنها بر حسب یک طرفه یا دوطرفه بودن فیلتر و بر حسب جنس فیلتر مرکزی می باشد.

فیلتر درایر ها عموما یک طرفه می باشند یعنی جهت ورود و خروج مبرد بر روی دستگاه بوسیله یک فلش نمایش داده شده است. اما در برخی تجهیزات مانند هیت پمپ ها از فیلتر های دو طرفه نیز استفاده می گردد.

جنس هسته مرکزی فیلتر درایر یا همان کر درایر بر حسب ماده ای که قرار است جذب کند می تواند متفاوت باشد. فیلتر ممکن است جاذب رطوبت، اسید یا هر دو آنها باشد.

نوع دیگر دسته بندی فیلترها بر حسب هسته قابل تعویض یا غیر قابل تعویض بودن تعیین می گردد. به عنوان مثال کمپرسور های اسکرال که قابلیت تعمیر را دارا نمی باشند و در صورت سوختن می بایست تعویض گردند. برخی از فیلتر درایر ها نیز در صورت گرفتگی می بایست تعویض گردند. اما مدل های دیگری از فیلتر درایر ها نیز وجود دارند که هسته قابل تعویض دارند. یعنی در صورت گرفتگی می توان کُر درایر یا هسته مرکزی آنها را تعویض نمود.

ظرفیت خشک کردن

اگر به مشخصات فنی فیلتر خشک کن نگاه کنید، عبارت “ظرفیت خشک کردن” را مشاهده خواهید کرد. این عدد مقدار مبردی را مشخص می‌کند که می‌تواند توسط فیلتر خشک‌کن با نوع خاصی از مبرد در یک دمای خاص، بر اساس غلظت رطوبت معین در مبرد قبل و بعد از فرآیند خشک‌کردن، خشک شود.

به عنوان مثال، یک خشک کن دانفوس مدل DML 53 می تواند غلظت رطوبت را در 8.5 کیلوگرم مبرد R134a از 1050 ppm به 75  ppm  در 24 درجه سانتی گراد کاهش دهد. در اینجا «ppm» مخفف «قسمت در میلیون» است و به تعداد مولکول‌های آب (H2O) در مبرد نسبت به تعداد مولکول‌های مبرد اشاره دارد.

زمان تعویض فیلتر درایر

در حالت روتین جهت اطلاع از زمان تعویض کافی است دمای ورودی و خروجی را اندازه گیری کنید. اگر دمای ورود و خروج یکسان بود نیازی به تعویض فیلتر نیست و اگر تفاوت دمایی وجود داشت نشان از وجود گرفتگی در فیلتر یا کر درایر می باشد.

از آنجایی که حتی مقدار کمی خاک، آب یا ذرات می تواند عملکرد سیستم چیلر را مختل کند، هر زمان که قطعه ای از سیستم باز می شود باید فیلتر خشک کن را تعویض کنید.

این بدان معناست که اگر کمپرسور یا هر جزء دیگر در سیستم را تعویض کنید، باید یک فیلتر جدید نیز نصب کنید. خوشبختانه، در مقایسه با سایر قطعات، فیلتر خشک کن ها خیلی گران نیستند. تعویض کر درایر می بایست در مدت زمان بسیار کوتاهی صورت گیرد  زیرا اگر در معرض هوا گیرد رطوبت را بخود جذب کرده و کارایی خود را از دست می دهد.

ویدیو آموزشی “فیلتر درایر یا فیلتر خشک کن چیست؟”

به اشتراک بگذارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

011
مطالب مرتبط