نکات قابل توجه در خرید چیلر

خرید هر دستگاه یا تجهیزی نیاز به تحقیق و بررسی زیادی دارد،  خصوصا اگر آن دستگاه قیمت بالایی نیز داشته باشد، خرید چیلر هم از این قانون مستثنی نیست و عوامل زیادی در کیفیت، نحوه کارکرد و قیمت چیلر تاثیر گذار هستند که در ادامه این موارد را باهم بررسی می کنیم.

نکات قابل توجه در خرید چیلر

فهرست مطالب

خرید هر دستگاه یا تجهیزی نیاز به تحقیق و بررسی زیادی دارد.  خصوصا اگر آن دستگاه قیمت بالایی نیز داشته باشد. خرید چیلر هم از این قانون مستثنی نیست و عوامل زیادی در کیفیت، نحوه کارکرد و قیمت چیلر تاثیر گذار هستند.  در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم…

به عنوان اولین قدم؛ از یک مهندس خبره یا مشاور حاذق کمک بگیرید. چیلر دستگاهی مهندسی شده است که عوامل متعددی در کارکرد و قیمت آن تاثیر دارند، به زبان ساده خرید یک چیلر با خریدن یک تلویزیون یا یک تلفن همراه تفاوت دارد. از طرفی چیلر ها انواع گوناگونی دارند که با توجه به منابع در دسترس شما و کاربری پروژه باید نوع مناسبی از چیلر انتخاب شود که مهندس یا مشاور پروژه می تواند شما را در انتخاب نوع مناسب چیلر کمک کند. رایج ترین چیلر مورد استفاده در کشور ما چیلر تراکمی هواخنک می باشد.

تعیین ظرفیت و تعداد دستگاه

تعیین صحیح میزان سرمای مورد نیاز ساختمان یا ظرفیت چیلر عامل بسیار مهمی است که باید توسط مهندس طراح پروژه و توسط نرم افزار محاسبه شود. محاسبات سر انگشتی ممکن است در روزهای گرم سال شما را با مشکل مواجه کند. به عنوان مثال؛ ساختمانی که در واقعیت 100 تن تبرید سرمایش نیاز دارد و طراح به اشتباه عدد 70 تن تبرید را به شما اعلام کرده است. حتی اگر شما بهترین و گرانترین چیلر 70 تن را خریداری کنید به احتمال زیاد در اوج گرمای تابستان چیلر جوابگوی تامین سرمایش ساختمان شما نخواهد بود.

سوال دیگری که ممکن است برای شما بوجود بیاید این است که یک چیلر 100 تن بخرید یا دو دستگاه 50 تن یا چهار دستگاه 25 تن؟

جواب این سوال را نمی توانیم بصورت قاطع بدهیم زیرا به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهمترین آنها را باهم بررسی می کنیم. اولین مورد کاربری پروژه می باشد: میزان و الگوی استفاده از یک چیلر در یک کارخانه یا ساختمان مسکونی باهم متفاوت می باشد. مورد بعدی نحوه استفاده از دستگاه است که بصورت فول لود یا پارشیال لود می باشد.  مورد آخر هم هزینه ای است که شما قصد دارید برای خرید یک دستگاه چیلر انجام دهید. طبیعتا خرید تعداد دستگاه های بیشتر هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت. اما بصورت کلی خرید دو دستگاه نسبت به یک دستگاه بیشتر پیشنهاد می شود زیرا در صورتی که برای دستگاه اول م دستگاه شکل ایجاد شود، دستگاه دوم با نصف ظرفیت، قابلیت کار کردن دارد.

 

چیلر را با ظرفیت واقعی بخریم یا استاندارد؟

چیلر ها را بر حسب دما و ارتفاعی که قرار است در آن شرایط کار کنند تعیین ظرفیت می کنند. یعنی اگر یک چیلر در مازندران دارای ظرفیت واقعی X باشد، ممکن است همان چیلر در تبریز یا شیراز ظرفیت واقعی Y را داشته باشد.

به ظرفیتی که چیلر در دمای 35 درجه سانتی گراد و ارتفاع از سطح دریا صفر دارد، ظرفیت استاندارد چیلر می گویند.  به ظرفیتی که چیلر در محل پروژه دارد نیز ظرفیت واقعی می گویند. بهتر است که چیلر با ظرفیت واقعی خریداری شود.

یک مفهوم به نام ظرفیت نامی به اشتباه در بازار ایران وجود دارد و مرسوم شده است اما به هیچ عنوان نشان دهنده ظرفیت نامی، استاندارد یا واقعی چیلر نمی باشد.

نوع کندانسور چیلر

در صورت انتخاب چیلر تراکمی، می بایست به نوع کندانسور توجه ویژه ای شود. کندانسور در چیلر های تراکمی آب خنک، از نوع آبی هستند و با برج خنک کن کار می کنند. در نوع هواخنک، توسط فن های محوری عملیات خنک سازی انجام می شود پس می بایست با توجه به منابع موجود در محل پروژه نوع کندانسور انتخاب شود.

مصرف آب در نوع آب خنک بیشتر است که با توجه به کمبود منابع آبی در کشور ما توصیه نمی شود. عموم چیلر ها در کشور ایران از نوع هوا خنک هستند. در صورتی که بخواهید از چیلر، در محیط های اسیدی یا با رطوبت بالا استفاده کنید حتما باید کندانسور چیلر دارای پوشش مخصوص باشد.

مصرف برق

مصرف برق در چیلر های تراکمی هواخنک از همه انواع چیلر ها بیشتر است. اما بدلیل اینکه به منابع و انرژی های دیگری نیاز ندارد و فقط برق مصرف می کند محبوبیت زیادی در انواع چیلرها دارد. بزرگترین مصرف کننده برق در چیلر های تراکمی کمپرسور می باشد. در چیلر های هواخنک فن های محوری هم برق مصرف می کنند که مصرف آنها به نسبت کمپرسور ناچیز است.

راندمان چیلر نشان دهنده میزان سرمای تولید شده توسط چیلر به ازای هر واحد مصرف برق می باشد.  هر میزان این عدد بیشتر باشد راندمان و کارایی دستگاه نسبت به برقی که مصرف می کند بهتر است. راندمان واقعی چیلر پس از آزمایش در اتاق تست مشخص می گردد. اما می توان بصورت تئوری و از خروجی های نرم افزار هم این عدد را بدست آورد.

برند و اصالت تجهیزات

همانند خرید یک دستگاه تلفن همراه، برند سازنده تجهیزات چیلر از اهمیت بالایی برخوردار است. برند، کشور سازنده و اصل بودن تجهیزات از جمله کمپرسور، شیر های انبساط و تجهیزات کنترلی در نحوه کارکرد، عمر و قیمت دستگاه تاثیر گذار می باشد.

سطح صدا

اگر محل قرار گیری چیلر در مجاورت همسایه ها یا محل اسکان باشد حتما باید میزان صدای تولیدی چیلر بررسی شود. صدای تولیدی چیلر در ظرفیت های مختلف متفاوت است. هر چه ظرفیت چیلر بیشتر باشد صدای تولیدی دستگاه هم بیشتر خواهد بود. اگر میزان صدا در محل پروژه اهمیت دارد بهتر است در زمان درخواست پروپوزال به شرکت ها اعلام شود تا تجهیزات کاهنده صدا مثل کانوپی کمپرسور، اینورتر و آکسی تاپ برای فن ها در نظر گرفته شود که طبیعتا قیمت چیلر را افزایش خواهد داد.

خدمات پس از فروش

چیلر هم مانند هر دستگاه دیگری ممکن است ایراد پیدا کند و نیاز به سرویس و تعمیر و نگهداری دارد. در نتیجه میزان و نحوه خدمات پس از فروش سازنده چیلر اهمیت پیدا می کند. شرکت های ایرانی که سابقه بالایی در بازار ایران دارند از این حیث قابل اعتماد هستند اما در چیلر های وارداتی داستان متفاوت است و ممکن است به هر دلیلی شرکت وارد کننده چیلر نتواند قطعات و خدمات مورد نیاز دستگاه رو تامین کند.

اصالت شرکت سازنده

رزومه کاری، قدرت مالی، سابقه کاری و میزان و نحوه خدمات پس از فروش شرکت سازنده از موارد مهمی هستند که باید در خرید چیلر مد نظر قرار داد. در شرکت های بزرگ اعتبار و خوشنامی اهمیت بیشتری از فروش دستگاه دارد.

قیمت چیلر

جمع بندی

در مجموع برای خرید یک چیلر بهتر است از چند شرکت معتبر که سابقه بالایی دارند، پروپوزال دریافت کنید. مشخصات فنی و موارد دیگری که به آنها اشاره کردیم را بررسی و مقایسه کنید و بعد از یکسان سازی موارد فنی مورد نیاز پروژه، قیمت ها را بررسی کنید. هر چه برند و کیفیت تجهیزات استفاده شده در چیلر بهتر باشد طبیعتا قیمت چیلر هم بالاتر خواهد بود. اما لزوما هر دستگاهی که قیمت آن بالاتر باشد دستگاه بهتری نیست.

ویدیو آموزشی “نکات قابل توجه در خرید چیلر”

به اشتراک بگذارید :

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

011
مطالب مرتبط