کاهش صدای چیلر تراکمی هوا خنک

برای کاهش صدای چیلر تراکمی هوا خنک راه کار های متفاوتی مانند استفاده از کانوپی برای کمپرسور پیشنهاد می شود، در این مقاله به چند شیوه جهت کاهش صدای چیلر تراکمی هوا خنک اشاره شده است

کاهش صدای چیلر تراکمی هوا خنک

فهرست مطالب

راهکارهای کاهش صدای چیلر

برای کاهش صدای چیلر تراکمی هوا خنک راه کار های متفاوتی مانند استفاده از کانوپی برای کمپرسور پیشنهاد می شود، در این مقاله به چند شیوه جهت کاهش صدای چیلر تراکمی هوا خنک اشاره شده است. با ما همراه باشید…

1. استفاده از کمپرسور های نوع اسکرو و اسکرال به جای پیستونی

2. محصور سازی کمپرسور

3. ژاکت صداگیر

4.  اتاقک سازی

5.  استفاده از مافلر و سایلنسر

6.  ماژولار کردن دستگاه

7.   به کار بردن اینورتر در کمپرسورها

8.  استفاده از کمپرسورهای نسل جدیدتر

9.  آکسی تاپ جهت فن ها

10.  فلوگرید (Flow grid)

1.کاهش صدای چیلر با استفاده از کمپرسور های نوع اسکرو و اسکرال به جای پیستونی

جریان مبرد خروجی از کمپرسور اسکرو و اسکرال نسبت به نوع پیستونی یکنواخت تر و تقریبا به صورت پیوسته می باشد و دستگاه دچار لرزش نمی شود اما نوع پیستونی در دورهای پایین دچار لرزش می شود .

2.کاهش صدای چیلر با استفاده از محصور سازی کمپرسور 

در این روش با استفاده از یک باکس عایق کاری شده از نظر صوتی در اطراف کمپرسورها ، می توان صدا را در همان منبع اصلی ایجاد کننده صدا که کمپرسور میباشد، به نوعی خفه کرد.

کانوپی صداگیر (Silencer canopy)محفظه ای است که کمپرسور در داخل آن قرار می گیرد و برای افزایش تأثیر صداگیریِ این محفظه، سطوح داخلی آن را از لایه های عایق صوتی می پوشانند.کانوپی در حقیقت اتاقکی صداگیر است. این اتاقک آکوستیک بوده و محل‌های مشخصی برای خروجی اگزوز و همچنین درهایی جهت بازدید و تعمیرات در آن تعبیه می‌شود. کانوپی‌ها با کیفیت‌های مختلف در بازار یافت می‌شوند.

3.کاهش صدای چیلر با استفاده از ژالکت صداگیر   

یک نوع پوشش است که ترکیبی از مواد مختلف میباشد و خاصیت عایق صوتی دارد. این ژاکت ها دور تا دور کمپرسور را میپوشانند و قابلیت کاهش انتشار صدا تا 10-12 دسی بل را خواهند داشت. جنسشان ضد آب و غیر قابل اشتعال بوده و پیش بینی های لازم جهت دسترسی آسان به کمپرسور، در طراحی آن ها دیده شده است.

4.کاهش صدای چیلر با استفاده از اتاقک سازی

در صورت طراحی و اجرای صحیح، اتاقکها می‌توانند تا 30 دسی‌بل صدای چیلر را کاهش دهند.

5.کاهش صدای چیلر با استفاده از مافلر و سایلنسر

برای اینکه جریان مبرد خارج شده از کمپرسور یک نواخت تر شود از قطعه ای به نام مافلر یا صدا خفه کن در قسمت خروجی کمپرسور استفاده می شود که وظیفه آن ایجاد تعلل در مسیر حرکت مبرد و یکنواخت سازی جریان است تا ارتعاش و صدا کمتر و کمتر شود.

داخل مافلر ، صفحات یا (Buffle) هایی دارد که در پشت هم قرار دارند و یک مسیر عبور گاز دارد..صفحات مافلر موجب تعدیل صدا میشوند و خروجی مافلر یک جریان نسبتا یکنواختی دارد.برخی از مافلرها بدون  Buffle هستند که به اندازه حالت Buffle دار کارایی ندارند. مافلرها می‌توانند تا 40 دسی بل صدای منابع را کاهش دهند.

سایلنسرها اغلب برای ورودی هوای تجهیزاتی همچون برخی کمپرسورها یا فن قابل استفاده می‌باشند. این اجزای فنی دارای بستر چندلایه موازی برای عبور هوا بوده و می توانند تا حدود 30 دسی‌بل صدا را کاهش دهند.

مافلر و سایلنسر اجزای فنی هستند که در ورودی یا خروجی سیال نصب می‌گردند .از طریق کاهش فشار صوت و آرام نمودن تلاطم جریان سیال، صدای منتشر شده را کاهش می‌دهند. نمونه متداول مافلرها، انباره اگزوز وسایل نقلیه است. حتما دیده‌اید که اگر انباره خودرو سوراخ یا فرسوده گردد چه صدای گوش خراشی منتشر می‌گردد.

6.کاهش صدای چیلر با استفاده از ماژولار کردن دستگاه

وقتی که از چند کمپرسور به جای یک کمپرسور در چیلر استفاده شود ، ضمن کارکرد نوبتی کمپرسورها و کاهش مصرف انرژی و استهلاک ، میتوان صدای کار دستگاه را نیز کاهش داد. یعنی به جای اینکه مثلا از یک کمپرسور 40 تن (که سطح صدای نسبتا بالاتری در مقایسه با کمپرسور 20 تن دارد) در مدار چیلر استفاده کنیم از دو کمپرسور 20 تن استفاده می کنیم تا در اکثر مواقع که به کمتر از ۵۰ درصد توان کاری دستگاه نیاز بود ، فقط یکی از دو کمپرسور کار کرده (دیگری موقتا خاموش می شود) تا صدای کمتری ایجاد شود.

فایده دیگر این هست که چیلر ها معمولا در 80 الی 90 درصد زمان کاری خود در حالت کم باری کار می کنند. با ترکیب نمون چند کمپرسور و چند مدار مبرد می‌تواند با کنترل هوشمند کمپرسورها را به صورت مرحله‌ای و نوبتی وارد مدار کرد تا استهلاک آنها کم شده و طول عمر مفید آنها افزایش یابد.

7.کاهش صدای چیلر با استفاده از به کار بردن اینورتر در کمپرسورها

اینورتر نمودن یکی از تکنولوژی های روز در این صنعت می باشد .وقتی که کمپرسورها از نوع اینورتر باشند ، هر مقدار که توان نیاز باشد به همان میزان هم دور کمپرسور بالا رفته و در نتیجه نیازی نیست که همواره کمپرسور با دوری بالا در حال کار باشد که در نتیجه ضمن کاهش مصرف برق و کاهش استهلاک سیستم ، صدای آن هم کمتر شده و تقریبا به چیلر کم صدای مد نظرمان نزدیک تر می شویم.

مقایسه چیلر دور متغیر با نوع دور ثابت در ظرفیت ۱۰ تن تبرید : در نمودار زیر، خط سبز رنگ بیانگر عملکرد چیلر دور متغیر و خط قرمز بیانگر عملکرد چیلر دور ثابت است. خط افقی درصد زیر بار قرار گرفتن دستگاه (Load Percentage) نسبت به ظرفیت کل (Full Capacity) و خط عمودی درصد توان مصرفی (Power Use) توسط موتور الکتریکی کمپرسور نسبت به توان کل (Full Load Power) را نشان می دهدوقتی بار مورد نیاز ۵۰ درصد بار کل باشد (Load Percentage = 50) توان مصرفی چیلر اینورتر ، ۳۵ درصد توان کل و توان مصرفی چیلر غیر اینورتر ، ۸۹ درصد توان کل خواهد بود و این بدان معناست که ۵۴ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می شود..

8. استفاده از کمپرسورهای نسل جدیدتر

شرکت های کمپرسورسازی همواره در تلاش هستند تا ضمن بالا بردن کیفیت و کاهش مصرف انرژی ، صدای کاری سیستم ها را هم کاهش دهند که اگر به جداول کاتالوگ محصولات این شرکت ها رجوع کنیم می بینیم که صدای کار کمپرسورها که بر حسب دسیبل بیان می شود در نسل های جدیدتر کاهش یافته است.

9. استفاده از آکسی تاپ جهت فن ها

اصطلاحاً دیفیوزر یا پخش کننده هم نامیده می شود و در چیلر تراکمی هوا خنک کاربرد دارد .این روش تأثیر چشمگیری در کاهش صدای تولیدیِ فن دارد. در حقیقت آکسی تاپ با افزایش سطح مقطع جریان هوای عبوری، باعث افزایش و تقویت فشار شده و منجر به کاهش تلفات جریان در خروجی فن می گردد. ضمن بهبود راندمان هوادهی تا حدود به 10 درصد، فن می تواند با سرعت پایین تر و در نتیجه صدای کمتری کار کند. آکسی تاپ ها قادر خواهند بود صدای فن را حدودا 7 دسی بل کاهش دهند.

10.فلوگرید (Flow grid)

پنجره ای مشبک است که در مسیر ورودی فن های محوری نصب شده و بدون تأثیر منفی بر روی کارایی فن، سهم آشکاری در کاهش صدای آن خواهد داشت. در واقع فلو گرید صدای فرکانس پایینِ فن را به حداقل می رساند و می تواند نویز ایجادشده بواسطۀ عبور هوا از بین پره ها را به میزان حداقل 7 دسی بل پایین بیاورد.

 

ویدیو آموزشی “کاهش صدای چیلر”

به اشتراک بگذارید :

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • محمد لبافی
    فوریه 17, 2023 6:07 ق.ظ

    با سلام و احترام
    توضیحات بسیارکامل و فنی بود، امیدوارم همواره موفق و پیشرو باشید.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

011
مطالب مرتبط