ساخت بزرگترین سیستم خنک کننده متمرکز جهان در شنزن

هنگامی که بسیاری از تولید کنندگان به دنبال طراحی و نصب پنل های خورشیدی برای کاهش مصرف انرژی تهویه مطبوع بودند، شنژن شروع به طراحی خنک کننده های متمرکز نمود و آمادگی خود را برای حذف تهویه مطبوع سنتی اعلام کرد.

ساخت بزرگترین سیستم خنک کننده متمرکز جهان در شنزن

فهرست مطالب

ساخت بزرگترین سیستم خنک کننده متمرکز جهان در شنزن، بدون تهویه مطبوع خانگی در آینده

زمانی لی کوان یو، نخست وزیر سابق سنگاپور عنوان نمود: “تهویه مطبوع، بزرگترین اختراع قرن بیستم به شمار می رود و بدون آن سنگاپور به سادگی نمی تواند توسعه یابد. اختراع تهویه مطبوع به بسیاری از کشورها و مناطق نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری این امکان را می دهد تا در گرمای تابستان همچنان بتوانند به طور عادی زندگی کنند. ”

شنژن قصد دارد در آینده، بزرگترین سیستم خنک کننده متمرکز جهان را بدون تهویه مطبوع بسازد.

شنژن این شایستگی را دارد که به عنوان پایتخت علم و فناوری چین معرفی شود، زیرا در بسیاری از موارد، جلوتر از سایر مراکز در این کشور است.

هنگامی که بسیاری از تولید کنندگان به دنبال طراحی و نصب پنل های خورشیدی برای کاهش مصرف انرژی تهویه مطبوع بودند، شنژن شروع به طراحی خنک کننده های متمرکز نمود و آمادگی خود را برای حذف تهویه مطبوع سنتی اعلام کرد.

در صورت موفقیت شنزن در ساخت خنک کننده متمرکز، سایر شهرهای کشور نیز می توانستند از این روش استفاده کنند و به این ترتیب، فروش تهویه مطبوع سنتی در سال های آتی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کرد. این موضوع، بار دیگر این ضرب المثل معروف که: “اغلب این رقبا نیستند که شما را می کشند بلکه این، زمان و تغییر است!” را تایید کرد.

Qianhai آماده خداحافظی با دستگاه های تهویه مطبوع سنتی!

اخیراً، منطقه آزاد تجاری Qianhai شنژن بی سر و صدا دست به اقدامی برجسته زده است.

پروژه ایستگاه خنک Qianhai 5 واقع در زیرزمین قطعه فضای عمومی واحد 8، بلوک 1، منطقه Qianwan، منطقه همکاری Qianhai شنژن-هنگ کنگ، با موفقیت به پایان رسید و به تامین سرمایش بدون وقفه 24 ساعت در 365 روز سال دست یافت.

تحویل موفقیت آمیز پروژه، با علامت گذاری مناطق به مراکز Qianhai Guiwan، Qianwan و Mawan 3 انجام شد. تمامی مناطق تحت پوشش قرار داده شده است و عموم مردم می توانند از طریق شبکه خنک کننده شهری، تهویه مطبوع با کیفیت بالا و ایمن بیشتر و پایدارتر را دریافت کنند.

ایستگاه سرد Qianhai 5 در حال حاضر بزرگترین ایستگاه خنک کننده در آسیا با ظرفیت کل 38.400 RT، ظرفیت کل ذخیره یخ 153.800 Rth، حداکثر ظرفیت خنک کننده 60.500 RT، مساحت ساخت سرویس خنک کننده حدود 2.75 میلیون متر مربع است.

بر اساس برنامه ریزی انجام شده، در مجموع 10 ایستگاه خنک کننده در Qianhai، شنژن، با ظرفیت سرمایش 400.000 تن سرد و مساحت خدمات 19 میلیون متر مربع ساخته می شود. که بزرگترین سیستم خنک کننده منطقه ای در جهان محسوب می شود.

پس از تکمیل این سیستم، Qianhai شنژن، می تواند با تهویه مطبوع سنتی خداحافظی کند.

 

سیستم خنک‌کننده متمرکز Qianhai از «فناوری خنک‌کننده الکتریکی + ذخیره‌سازی یخ» استفاده می‌کند. به این ترتیب در شب ها که برق مازاد وجود دارد، از نیروی برق برای تولید یخ استفاده می کند و برای پشتیبان‌گیری، در استخر ذخیره‌سازی یخ، ذخیره می‌شود.

از ذخیره یخ برای تولید آب سرد با دمای پایین استفاده می شود که از طریق یک خط لوله ویژه، آب سرد با دمای پایین برای خنک‌سازی به کل ساختمان‌های اداری Qianhai منتقل می گردد.

به طور کلی، قاعده سرمایش متمرکز در Qianhai مشابه قاعده گرمایش متمرکز در شهرهای شمالی است. اما تفاوت این دو، در آب گرم حاصل از سوزاندن زغال سنگ و آب سرد حاصل از برق می باشد.

علاوه بر این، هنگامی که چیلر کار می کند، از آب دریا در خلیج ساحلی برای خنک کردن چیلر استفاده شده و به این ترتیب گرما در آب دریا آزاد شده و می تواند از اثر جزیره گرمایی شهری جلوگیری کند.

 

با توجه به تجربه بیش از 30 سال عملیات در مقیاس کوچک در ژاپن، این سیستم خنک کننده متمرکز بازده حدوداً 12.2 درصدی را برای هر ساختمان به طور جداگانه دارد که یک مزیت اقتصادی قابل توجه به شمار می رود.

علاوه بر بهبود بهره وری انرژی، سیستم خنک کننده متمرکز همچنین می تواند آلودگی صوتی، آتش سوزی، نشت مبرد تهویه مطبوع، آلودگی میکروبی تهویه مطبوع و موارد دیگر را کاهش دهد که این امر می تواند مزایای زیادی را برای ما به ارمغان بیاورد.

اگرچه سیستم خنک کننده متمرکز، روند خوبی را طی می کند، اما برای اجرا با مشکلاتی مواجه است.

سیستم های خنک کننده متمرکز مزایای زیادی دارند، اما فقط چند مکان را می توان برای تست آنها در نظر گرفت. در مقابل، محبوبیت گرمایش متمرکز بسیار بیشتر است، اما علت چیست؟

دو دلیل اصلی وجود دارد.

دلیل اول، یک ضرورت است. مردم مناطق سردسیر در فصل زمستان بدون دارا بودن سیستم گرمایشی جان خود را از دست می دهند، اما در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری، مردم از فن، آب یا روش های دیگر برای خنک کردن خود در فصل تابستان استفاده می کنند و خنک کننده ضرورتی ندارد.

دلیل دوم، عدم تعادل توسعه اقتصادی منطقه است.

اغلب کشورها و مناطق توسعه یافته جهان در اروپا، آمریکای شمالی و آسیای شرقی قرار دارند. این کشورها و مناطق، منابع مالی لازم برای ساخت سیستم های گرمایش متمرکز را در اختیار دارند. در حالیکه مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری عمدتاً شامل کشورهای در حال توسعه می شوند و سرمایه گذاری در سیستم های خنک کننده متمرکز برای آنها دشوار است.

تنها چند کشور وجود دارند که دارای سیستم خنک کننده متمرکز هستند مانند فرانسه، سوئد، ژاپن، هلند، کانادا و عربستان سعودی، مالزی و چند کشور دیگر.

 

کشور های درحال توسعه مانند عربستان سعودی و مالزی که در عرض های جغرافیایی متوسط و بالا قرار دارند، دارای تابستان گرمی هم نمی باشند بنابراین انگیزه چندان قوی برای تهیه، ساخت و اجرای سیستم سرمایش متمرکز ندارند.

علاوه بر این، در کشورها و مناطق سرمایه داری اساساً مالکیت زمین بصورت خصوصی بوده و شهرها به تدریج و به طور طبیعی توسعه می یابند، بنابراین انجام برنامه ریزی و ساخت و ساز متمرکز و یکپارچه دشوار بوده و بنابراین اجرای سرمایش متمرکز نیز بسیار دشوار خواهد بود.

اما در چین، اراضی شهری جزء حاکمیت دولتی بوده و بنابراین دولت می تواند با تلفیق برنامه ریزی و ساخت شهرهای جدید، برنامه ریزی یکپارچه و ساخت سیستم خنک کننده متمرکز را تحقق بخشد.

جالب است بدانید که حتی در چین نیز تعداد شهرهایی که شرایط استفاده از سیستم های خنک کننده متمرکز را دارا با شند به دو دلیل زیاد نیست.

1.عدم وجود شهرسازی جدید.

2.عدم وجود منابع مالی کافی.

برآورد می شود در مدت کوتاهی، 4 شهر درجه یک در شمال  گوانگژو و شنژن،مراکز استان ها و همچنین سایر شهرهای درجه دوم نیز بتوانند چنین شهرسازی جدیدی را تجربه نمایند.

با توجه به توسعه سریع اقتصاد چین و توانایی دولت چین برای هماهنگی، انتظار می‌رود که سرمایش متمرکز به تدریج در شهرهای داخلی در آینده رایج شود.

از این گذشته، دولت چین اکنون هدفی را برای کربن خنثی تعیین کرده است و خنک‌سازی متمرکز نه تنها به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش انتشار کمک می‌کند، بلکه رشد تولید ناخالص داخلی را نیز افزایش می‌دهد.

به نظر شما آیا خنک کننده های متمرکز گزینه خوبی نیستند و نیازی به خرید کولرهای خانگی جدید ندارید؟

همچنین مهم است که هوای داخل خانه را تازه و تمیز نگه دارید، بنابراین ونتیلاتورهای بازیابی انرژی باید برای حفظ کیفیت هوای داخل خانه نصب شود. سیستم تهویه مطبوع قابل تعویض است، اما ونتیلاتورهای بازیابی انرژی به ویژه پس از اپیدرمی محبوبیت بیشتری پیدا می کنند. آن به روند رشد کسب و کار تبدیل خواهد شد.

 

منابع:

https://www.holtop.com/news/shenzhen-to-build-the-worlds-largest-centralized-cooling-system-no-air-conditioning-in-the-future

به اشتراک بگذارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

011
مطالب مرتبط